یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

با هدف بررسی عوامل بی انگیزگی برخی کارکنان سازمان ها در انجام امور محوله؛

نشست علمی مجازی فرسودگی شغلی و راه های مقابله با آن برگزار شد

نشست علمی مجازی فرسودگی شغلی

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست علمی مجازی فرسودگی شغلی و راه های مقابله با آن ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست علمی مجازی فرسودگی شغلی و راه های مقابله با آن روز چهارشنبه(۱۳بهمن) به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با سخنرانی محسن مشکبید حقیقی، استادیار روانشناسی، مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان از طریق صفحه مجازی اسکای روم نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.
نشست علمی مجازی فرسودگی شغلی و راه های مقابله با آن برگزار شد
محسن مشکبید حقیقی در این نشست علمی تخصصی که با هدف بررسی عوامل بی انگیزگی برخی کارکنان سازمان ها در انجام امور محوله و راه های مقابله با آن برگزار شد، سلامت روانی را حاصل رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذیرش واقعیّات اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها، ارضای نیازهای خویشتن به طور متعادل، هدفداری از زندگی و شکوفایی استعدادهای فطری خویش عنوان کرد.
 
استادیار روانشناسی، مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در سال های اخیر انجمن کانادایی بهداشت روانی این علم را در سه رده نگرش های مربوط به خود، نگرش های مربوط به دیگران و نگرش های مربوط به زندگی تقسیم کرده است، به تشریح هر یک از این تقسیم بندی ها پرداخت.
 
مشکبید حقیقی همچنین سازش شغلی را یکی از مهم ترین معیارهای رضایتمندی افراد از مشاغل دانست و گفت: در بحث هماهنگی و انطباق فرد با محیط کار، زمانی که فرد از زندگی خود خشنود باشد و با محیط تماس رضایتمندی برقرار کند، دارای سازش است. این استاد دانشگاه انگیزش شغلی را نیز به معنی میل به کار کردن به شرط ارضای بعضی از نیازهای فرد دانست.
 
این روانشناس و مشاور در ادامه صحبت های خود به مفهوم رضایت شغلی نیز اشاره کرد و آن را صفت پیچیده ای مرکب از عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی شامل رضایت درونی و لذت بیرونی دانست.
 
محسن مشکبید حقیقی فرسودگی شغلی (Job Burnout) را نوعی خستگی همراه با احساس ناکامی بر اثر تلاش بیش از حد در انجام وظایف شغلی دانست که مانع از احساس رضایت  شغلی شده و سبب کاهش جذابیت شغل، دلسردی در انجام وظایف و درگیری با ارباب رجوع می شود.
 
وی در تشریح مولفه های فرسودگی شغلی نیز خستگی (از دست رفتن انرژی و خستگی آوری کار)، مسخ شخصیت (بی تفاوتی و نادیده گرفتن ارباب رجوع) و کاهش کارآمدی و احساس عدم موفقیت را از مهم ترین این مولفه ها عنوان کرد.
 
این روانشناس و مشاور، فرسودگی شغلی را دارای منشأ بیرونی و درونی دانست و نوع فعالیت های اداری، انتظارات سازمانی، حقوق و دستمزد، احساس ناتوانی همراه با بار سنگین کارها، مراجع مشکل دار، ناسالم بودن شبکه های ارتباطی در سازمان، فقدان ارتباط های دو طرفه و از پایین به بالا در سازمان، وظایف و کارهای تکراری، فقدان بازخورد مثبت و پاداش دهنده، مشکلات خانوادگی را از مولفه های اصلی منشا بیرونی و انتظارات غیرواقعی و کمالگرایی، نیاز به کنترل و عدم تمایل به تفویض اختیار به دیگران، نگاه بدبینانه به خود و جهان، تیپ شخصیتی را از عوامل فرسودگی شغلی درونی دانست.
 
این استاد دانشگاه به راه های مقابله با استرس و راه های عدم ابتلا به فرسودگی شغلی نیز پرداخت و گفت: کنار آمدن با عوامل درون سازمانی و برون سازمانی می تواند ۲ نتیجه عمده داشته باشد که یا مشکلی را که استرس ایجاد کرده، تغییر دهد، یا پاسخ هیجانی فرد به مشکل را تنظیم کند.
 
مشکبید حقیقی در پایان صحبت های خود به مصادیق افکار اتوماتیک منفی نیز پرداخت و افسردگی، اضطراب، حقارت، عصبانیت، یاس، گناه، تنهایی و درماندگی را از مهم ترین دلایل بروز این افکار عنوان کرد. این روانشناس همچنین آشنایی با این دلایل و راه های مقابله با این رفتارها را برای داشتن زندگی ایدآل و رضایت شغلی و حرفه ای بسیار مهم توصیف کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 9 =